Vanaf vrijdag 1 november 2024 heb je recht op een wettelijke compensatie als je internet en/of mobiele telefoniediensten langer dan 8 uur onderbroken zijn door een netwerkstoring en aan alle voorwaarden is voldaan.
Deze pagina beschrijft het wettelijke recht op compensatie bij dienstonderbreking als gevolg van netwerkstoringen in artikel 113/2 Wet Elektronische Communicatie, zoals ingevoerd door artikel 62 van de wet van 3 mei 2024 houdende diverse bepalingen inzake economie.
Je hebt recht op een wettelijke compensatie bij een volledige en doorlopende dienstonderbreking als gevolg van een storing op het openbaar mobiel en vast communicatienetwerk:
Afhankelijk van het type dienstonderbreking, ontvang je de wettelijke compensatie automatisch of na melding van het incident:
Alle geïmpacteerde klanten krijgen automatisch een wettelijke compensatie. Ook al contacteerde jij ons niet zelf.
Geïmpacteerde klanten krijgen een wettelijke compensatie na melding van het incident. Laat ons dus zeker weten dat je last hebt van een storing. Vanaf 2 klachten voor dezelfde storing maken we een incident aan en/of linken we je klantennummer aan een bestaand incident.
Let wel, je komt in aanmerking voor een wettelijke compensatie bij dienstonderbrekingen als gevolg van storingen ...
De wettelijke compensatie is niet verschuldigd als….
Ondervind je storingen op je diensten? Bekijk eerst wat de reden kan zijn. Vaak helpt het om even je modem te herstarten. Nog niet opgelost? Contacteer ons dan zeker. We bekijken dan of een algemene storing aan de basis ligt en maken indien nodig een incident aan of linken je klantennummer aan een bestaand incident.
Het bedrag van de wettelijke compensatie is gebaseerd op 2 verschillende berekeningsmethoden. Je krijgt altijd de uitkomst met het hoogste bedrag.
Het bedrag bestaat uit één dertigste van het maandelijkse abonnementsgeld voor de onderbroken dienst, vermenigvuldigd met het aantal dagen van de dienstonderbreking (waarde abonnement/30 x aantal dagen van de storing).
Het gaat over de prijs van het abonnement die je betaalt voor de onderbroken dienst(en).
Een compensatie gebaseerd op wettelijke bedragen.
Deze compensatie bedraagt € 1 voor de eerste dag waarop de dienstonderbreking zich voordoet (periode van 16 uur volgend op de eerste 8 uur van de onderbreking).
Per dag (periode van 24 uur) dat de onderbreking voortduurt, wordt de compensatie van de vorige dag verhoogd met € 1, en met € 0,50 voor elke bijkomende dag.
Voorbeeld:
De waarde van de compensatie kunnen we pas berekenen als de storing volledig opgelost is. Daarna doen we het nodige om dat bedrag als compensatie in mindering te brengen op je eerstvolgende aanrekening. Dat zie je bij de samenvatting op de eerste pagina en bij de detailbijlage onder compensaties: compensatie na dienstonderbreking.
Let wel, was er net na de storing al een aanrekening onderweg? Dan zal de compensatie pas zichtbaar zijn op de daaropvolgende aanrekening.