Alles over je pincode

Wat is het verschil tussen pin- en pukcode?

  • Pincode
    De pincode bestaat uit 4 cijfers (bv. 1234) en geeft je toegang tot je toestel. Ze wordt gevraagd telkens je je gsm aanzet. Wanneer je een nieuwe simkaart koopt, krijg je een pincode die je vervolgens kunt wijzigen.

    Goed om te weten: je hebt 3 pogingen om je pincode in te voeren. Je hebt 3 keer een verkeerde code ingevoerd? Dan wordt je toestel geblokkeerd om veiligheidsredenen en moet je de pukcode gebruiken. 

  • Pukcode
    Je pukcode bestaat uit 8 cijfers (bv. 12345678). Ze komt van als je gsm om de een of andere reden geblokkeerd is. De pukcode is doorgaans langer dan de pincode. Meer lezen over de pukcode

Veelgestelde vragen over de pincode

Je bent op zoek naar je pincode? Ja kan ze op twee manieren terugvinden:

  • op My BASE, onder de rubriek "Je simkaarten", als je een fysieke simkaart of een eSIM hebt;
  • op de drager waarop je simkaart zat, tenzij je ze ondertussen al hebt gewijzigd.

Ga naar de telefoonfunctie van je toestel, geef deze code in en druk op bellen: 

* * 04 * [oude pincode] * [nieuwe pincode] * [nieuwe pincode] #

Tip: kies geen te gemakkelijke codes, zoals 1111 of je geboortejaar. Zo is je toestel beter beveiligd.

Haal je simkaart even uit je toestel, steek daarna het kaartje opnieuw in je toestel. 

Geen verandering?

Je gaf waarschijnlijk tien keer een verkeerde pukcode in? Dan ontvang je de melding ‘Simkaart geweigerd’. Dit betekent dat we je simkaart afsloten om je toestel en persoonlijke gegevens te beschermen.

Dit betekent ook dat je simkaart niet meer bruikbaar is. Koop een nieuwe simkaart via My BASE.