Alles weten over diensten van derden

Diensten van derden zijn diensten die externe leveranciers aanbieden. Je betaalt ze wel via je BASE-aanrekening/factuur. 

Een paar voorbeelden? 

  • Spelletjes of applicaties die je downloadt via de Google Play Store, Apple App Store, PlayStation Store, Microsoft Store,... 
  • In-game of in-app aankopen 
  • Stemmen voor tv- of radioprogramma's
  • De aankoop van sms-tickets voor het openbaar vervoer (bv. De Lijn) of GSM-parkeren (bv. via 4411.be)

Zo'n diensten worden dus "geïnd door derden".  Omdat externe leveranciers (dus niet BASE) deze diensten aanbieden, leggen zij ook de tarieven vast. Wij innen enkel het bedrag inclusief btw en dragen het meteen over aan hen.

Goed om te weten: in de My BASE-app en in My BASE kan je blokkeringen instellen voor diensten van derden.  

Goed om te weten: diensten van derden zijn door de wet gereguleerd. Ontdek meer over deze reguleringen

Er bestaan 3 soorten diensten van derden:

  • Premium sms of betaalsms 

Premium sms’en zijn betalende sms’en (bv. GSM-parkeren of sms-ticket van De Lijn). De dienstverlener (dus niet BASE) bepaalt de prijs van premium sms’en. De prijzen kunnen ook met de tijd veranderen.  Om ze te activeren stuur je een keyword naar een shortcode of nummer.

Bv. je stuurt DL (keyword) naar 4884 (short code/nummer) om een sms-ticket van De Lijn via je smartphone te kopen.

Hieronder vind je een overzicht van de verkorte codes en hun wettelijk bepaalde maximumprijs: 

  • Premium voice of betaalnummers

Premium voice of “speciale nummers” zijn betalende nummers. De wet bepaalt de maximale kosten voor oproepen naar premium voicenummers. Hieronder vind je een overzicht van de nummers: 

Goed om te weten: in je My BASE-app en in My BASE kan je blokkeringen instellen voor bepaalde reeksen speciale nummers.  Zorg ervoor dat je de verkorte gratis nummers in de 8xxx-reeks niet blokkeert. Anders loop je handige, gratis sms'en mis van bijvoorbeeld je bank of van de berichtendienst van je tandarts om je aan je afspraak te herinneren. 

Wil je graag weten wat de prijs is van sommige speciale nummers? Dat vind je terug in onze handige tool.  

  • PayByMobile

Dankzij PayByMobile kan je online aankopen doen voor beperkte bedragen (tot maximum € 300/maand). Je Apple Music-, Netflix- of Spotify abonnement betalen, een e-book kopen en nog veel meer! Met PayByMobile heb je geen kredietkaart of kaartlezer meer nodig.

Goed om te weten: je kan je instellingen voor PayByMobile via je My BASE-app of in My BASE beheren. Stel een maandelijkse limiet in om verrassingen te vermijden.

Wil je meer weten over PayByMobile? Lees er alles over in onze FAQ "PayByMobile: wat is het en hoe werkt het?"

Op je BASE-aanrekening/factuur zie je diensten van derden staan onder de rubriek “Rekeningoverzicht diensten van derden (*)”. Daaronder vind je een overzicht van de diensten van derden die je via je BASE-factuur/aanrekening betaalt.

  • Activeren

Om bepaalde berichten van sommige diensten te ontvangen, moet je je inschrijven. Je kan deze dienst activeren via het internet of door een sms te sturen naar het verkorte nummer vanaf je gsm. Als je je via het internet inschrijft, dan wordt je inschrijving altijd via SMS bevestigd.

  • Deactiveren

Betaalsms’en (premium sms): om te deactiveren gebruik je een code van de dienstenleverancier. Heb je de code verzonden? Dan wordt de dienst gedeactiveerd als het om een abonnement gaat. Je kan ook 'stop' sturen naar de verkorte nummer die jou betalende berichten stuurt. De dienstenleverancier is dan verplicht om de diensten stop te zetten.

Betaalnummers (premium voice): zodra jij het speciale nummer belt (bijvoorbeeld een 090- of 070-nummer), wordt je dienst of gesprek aangerekend op je factuur/aanrekening. Je mag niet opgebeld worden vanuit een 090x-nummer; dat is in België verboden.

  • Betaalsms’en (premium sms) & betaalnummers (premium voice)

In de My BASE-app of in My BASE kan je blokkeringen instellen voor bepaalde reeksen betaalnummers of voor categorieën betaalsms’en. 

  • PayByMobile

Wil je PayByMobile blokkeren? Ook dat kan via de My BASE-app (ga naar 'Meer' en kies 'Een dienst blokkeren') of via My BASE ('Bekijk en beheer je PayByMobile').

Belangrijk: nog nooit iets betaald met PayByMobile? Dan kan je ook geen limiet of blokkering instellen. Pas na je eerste aankoop krijg je deze mogelijkheid. 

Meer weten over PayByMobile? Lees dan zeker onze FAQ "Alles over PayByMobile".