Hoe je eSIM activeren?

Een eSIM is een digitale simkaart die in jouw toestel is ingebouwd. Je hebt dus geen fysieke kaart meer nodig. Je kan ze zelfs bestellen in de My BASE-app. Extra handig, want we controleren onmiddellijk of je toestel compatibel is en activeren de eSIM-kaart in 1-2-3 zodat jij meteen kan bellen, sms’en en surfen. Je hoeft dus niet langer te wachten op je simkaart!

Opgelet: eSIM is online niet beschikbaar voor BASE Pro-klanten. Particuliere klanten kunnen wel gebruikmaken van eSIM.  

Is mijn toestel compatibel met eSIM?

Om te kunnen genieten van eSIM, heb je wel een toestel nodig dat eSIM ondersteunt.

Wil je weten wat voor SIM in jouw toestel zit? Controleer het in 1-2-3 in de instellingen op jouw toestel:

  • Apple: Instellingen > Algemeen > Over
  • Android: Instellingen > Netwerk & internet > Mobiel netwerk
  • Samsung smartphones: Instellingen > Verbindingen > SIM kaart manager

eSIM activeren

Al BASE-klant? Dan kan je eenvoudig overschakelen naar een eSIM in jouw simkaartinstellingen in de My BASE-app of op My BASE.

Nieuwe BASE-klant? Dan kan je kiezen voor een eSIM wanneer je je herlaadkaart of mobiel abonnement bestelt.

eSIM activeren als nieuwe klant

We kunnen je gegevens niet ophalen. Maak zelf je keuze

My BASE-app

Deze heb je

base.be

Deze heb je

My BASE-app

Deze heb je

base.be

Deze heb je

Volg deze eenvoudige stappen:

  • Zorg dat je telefoon verbonden is met wifi. Anders kunnen we jouw eSIM niet activeren.
  • Ga naar de My BASE-app, kies eSIM en bestel jouw abonnement of herlaadkaart. Geef aan of je (1) jouw huidige nummer wilt behouden of (2) een nieuw nummer wenst.
  • Je ontvangt nu een verificatiecode. Identificeer jezelf, handmatig of via Its'me, en maak een account aan.
  • Je krijgt vervolgens een e-mail met de pincode van jouw nieuwe eSIM. Noteer deze pincode! Je zal hem later moeten invullen om jouw eSIM te activeren.
  • Ga verder via IOS of Android om je eSIM op je telefoon te downloaden en te activeren.
  • Als je alle stappen hebt doorlopen is jouw eSIM actief en kan je je fysieke simkaart weggooien.

Goed om weten: als je een bestaand nummer van een andere operator overdraagt naar een eSIM van BASE, start de overdracht van je nummer naar BASE zodra je de verificatiecode invoert in de My BASE-app. Dit duurt slechts enkele minuten. Zodra de overdracht is voltooid, ontvang je een e-mail met een QR-code waarmee je jouw eSIM kan activeren.

Tip: gebruik een desktop als je bestelt via base.be. Bestel je via een mobiele browser, dan schakel je best over naar de My BASE-app.

  • Zorg voor een stabiele wifi-verbinding.
  • Kies voor een eSIM wanneer je jouw abonnement of herlaadkaart bestelt.
  • Als je een eSIM bestelt, moet je jezelf registreren via Itsme®. Zonder Itsme is dit helaas niet mogelijk.
  • Je kan het nummer van je vorige provider overdragen of een nieuw BASE-nummer kiezen.
  • Bevestig jouw bestelling. Op het bevestigingsscherm zie je dat je een BASE-abonnement hebt besteld met een eSIM.
  • Je ontvang een e-mail met een QR-code waarmee je jouw eSIM kan activeren.

Als bestaande klant wisselen naar eSIM

Je kan je simkaart overzetten naar een eSIM via de My BASE-app of My BASE. Log in, klik op de tab “SIM Info” en volg de volgende aanwijzigingen:

  • SIM veranderen > eSIM overzetten
  • Selecteer eSIM profiel aanvragen
  • Hou je toestel en mobiel telefoonnummer bij de hand
  • Je ontvangt een SMS-verificatiecode op jouw toestel
  • Controleer of al jouw gegevens correct zijn en bevestig jouw bestelling
  • Je eSIM staat meteen actief.

Veelgestelde vragen

Als je je fysieke simkaart overzet naar een eSIM krijg je een nieuwe pincode of eSIM-nummer. Je kan dit nummer terugvinden op de tab “SIM Info” via de My BASE-app of in My BASE. 

Dat kan zeker, zolang jouw telefoon een eSIM ondersteunt.

Nee, een telefoonnummer kan zowel een eSIM als een fysieke SIM hebben, maar niet allebei tegelijk. Als je overschakelt van een fysieke SIM naar een eSIM, of omgekeerd, wordt de andere SIM gedeactiveerd en werkt deze niet meer.

Een eSIM kan alleen worden gebruikt op een telefoontoestel dat een eSIM ondersteunt. In de instellingen van jouw toestel kan je nagaan of dit het geval is. eSIM's van BASE kunnen dus niet gebruikt worden op smartwatches, routers of tablets.

Je kan op je toestel meerdere eSIM-profielen instellen, maar er kan maar één profiel actief zijn. Stel dat je overstapt van Orange naar BASE, dan verwijder je best het profiel van de Orange eSIM nadat je jouw eSIM van BASE hebt geactiveerd.

Je kan een pincode gebruiken om jouw simkaart of eSIM te beschermen tegen gebruik door anderen. Telkens wanneer je jouw toestel opnieuw opstart of de simkaart verwijdert, wordt jouw simkaart of eSIM automatisch vergrendeld en zie je "SIM vergrendeld" in de statusbalk. 

Je kan je jouw eSIM niet automatisch overzetten als je een nieuw nummer aankoopt. Activeer je eSIM opnieuw in de My BASE-app of My BASE via Zet je eSIM over naar je toestel.   

Je kan je eSIM weer omzetten naar een fysieke simkaart via de My BASE-app en My BASE. Log in, navigeer naar de tab Details simkaart > Je simkaart vervangen en volg de aanwijzingen.

Met sommige Apple- en Samsungtoestellen kan je data overzetten via Quick Transfer. Wil je jouw eSIM overzetten naar een ander toestel? Dan kan je deze functie daarvoor niet gebruiken. 

Installeer de My BASE-app op je nieuwe toestel en zet de eSIM over: Meer > Simkaart > Zet je eSIM over naar je toestel