Wat zijn phishing en hacking?

Bij phishing probeert een oplichter gevoelige informatie (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaart-    nummer,…) te verkrijgen om later te misbruiken.

Belangrijk: bedrijven vragen normaal geen gevoelige informatie op via telefoon of e-mail. Wees dus op je hoede wanneer je toch zo'n telefoontje of e-mail krijgt.

Hoe herken je phishing/hacking en wat doe je ertegen?

Fraudeurs versturen misleidende e-mails met het logo en de opmaak van een bedrijf. Je krijgt de vraag om je gegevens in te vullen op een website of ze via mail door te sturen.

Kreeg je een verdachte e-mail?
  • Open of beantwoord de e-mail niet.
  • Wel geopend? Klik niet op afbeeldingen of bijlages en vul geen persoonlijke gegevens in.
  • Controleer of het e-mailadres van de afzender een vreemde domeinnaam (wat achter de @ staat) heeft. Is dat het geval? Verwijder de e-mail(s) meteen, ook uit je prullenbak.
  • Schrijf je niet uit via de e-mail. Je zou mogelijks een frauduleuze link openen. 

Toch je gegevens ingevuld of andere problemen met phishingmail? 

Phishing via websites

Fraudeurs maken een valse website aan met daarin de gegevens van een bedrijf. In plaats van het normale telefoonnummer van de klantendienst, staat er een duur betaalnummer. Ze verbinden je wel door met de echte klantendienst, maar je betaalt extra kosten omdat je via het betaalnummer belt.

Phishing via pop-up vensters

Meer en meer gebruiken fraudeurs pop-ups om je gegevens te verkrijgen. Zo’n pop-up krijg je te zien als je surft op een populaire website. Je won zogezegd een wedstrijd en krijgt bijvoorbeeld een smartphone cadeau. In ruil moet je enkel je gegevens bezorgen of een korte enquête invullen. De fraudeurs gebruiken de naam van andere bedrijven, zoals BASE. Ga hier nooit op in!

Lees meer over phishing via pop-up.

Soms proberen fraudeurs telefonisch je persoonlijke gegevens te bemachtigen. Ze bellen je op of sturen een sms’en met de vraag bepaalde info door te geven of stappen te doorlopen.

  • Een fraudeur belt je en vraagt persoonlijke gegevens. Vaak bellen ze met een geheim nummer.
  • Je krijgt een sms met de vraag om terug te bellen. Meestal vermelden ze het nummer van een dure betaallijn.
  • Je ontvangt een gemiste oproep vanuit het buitenland, in de hoop dat je terugbelt.
  • Je krijgt telefonisch een aanbod, maar ontvangt geen schriftelijke bevestigingMeer over telefoonfraude.
Ontving je een verdacht telefoontje?
  • Beëindig het gesprek meteen.
  • Volg de instructies niet op.
  • Geef nooit persoonlijke gegevens (zoals identiteitsgegevens, kaartnummers, wachtwoorden of pincodes) door.
  • Dien klacht in bij de politie en meldt het bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. Zij nemen contact op met de bevoegde provider. BASE kan op eigen initiatief geen onderzoek opstarten.

Ontving je een verdachte sms? Volg de instructies niet op en verwijder de sms onmiddellijk.

Lees meer over phishing bij sms.

Ben je slachtoffer geworden van een datalek? De kans is groot dat jouw gegevens op het internet belanden, zelf als je jouw eigen toestellen beschermd hebt.  Wil je weten of jouw gegevens gelekt werden? Controleer het gratis op haveibeenpwned.com.  

Verander je wachtwoord

Verander het wachtwoord van het gehackte platform en van alle accounts waarvoor je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

  • Je gebruikt voor elk account best een ander wachtwoord. 
  • Zet geen persoonlijke informatie in je wachtwoord zoals een geboortedatum, namen van familieleden en huisdieren, enz. 
  • Maak een wachtwoord dat uit verschillende tekens bestaat: hoofdletters, cijfers, symbolen, … 
Meld hacking

Hackers zijn criminelen. Doe daarom aangifte op meldpunt.belgie.be en geef zo veel mogelijk info over de cyberaanval: 

  • Waneer merkte je de aanval op? 
  • Wat is de oorsprong en oorzaak? 
  • Met welk virus werd je toestel besmet en wat zijn de gevolgen? 
  • Gebruik je een antivirusprogramma? Zo ja, welk? 
Tip

Ben je het slachtoffer geweet van phishing en heb je persoonlijke bankgegevens doorgegeven? Contacteer dan meteen je bank en blokkeer je kaart via Card Stop. Lees meer over veilig internetbankieren.

Phishing/hacking door een BASE-klant

Merkte je hacking of het verspreiden van virussen op van een BASE-klant op het netwerk? Meld het ons via het webformulier. 

Belangrijk: BASE kan alleen actie ondernemen tegen strafbaar gedrag van BASE-klanten op het netwerk. Was het geen strafbaar gedrag van een BASE-klant? Dan geven we de informatie door aan de betrokken provider.