Bij phishing probeert een oplichter gevoelige informatie (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaart- nummer,…) te verkrijgen om later te misbruiken.
Belangrijk: bedrijven vragen normaal geen gevoelige informatie op via telefoon of e-mail. Wees dus op je hoede wanneer je toch zo'n telefoontje of e-mail krijgt.
Fraudeurs versturen misleidende e-mails met het logo en de opmaak van een bedrijf. Je krijgt de vraag om je gegevens in te vullen op een website of ze via mail door te sturen.
Toch je gegevens ingevuld of andere problemen met phishingmail?
Fraudeurs maken een valse website aan met daarin de gegevens van een bedrijf. In plaats van het normale telefoonnummer van de klantendienst, staat er een duur betaalnummer. Ze verbinden je wel door met de echte klantendienst, maar je betaalt extra kosten omdat je via het betaalnummer belt.
Meer en meer gebruiken fraudeurs pop-ups om je gegevens te verkrijgen. Zo’n pop-up krijg je te zien als je surft op een populaire website. Je won zogezegd een wedstrijd en krijgt bijvoorbeeld een smartphone cadeau. In ruil moet je enkel je gegevens bezorgen of een korte enquête invullen. De fraudeurs gebruiken de naam van andere bedrijven, zoals BASE. Ga hier nooit op in!
Soms proberen fraudeurs telefonisch je persoonlijke gegevens te bemachtigen. Ze bellen je op of sturen een sms’en met de vraag bepaalde info door te geven of stappen te doorlopen.
Ontving je een verdachte sms? Volg de instructies niet op en verwijder de sms onmiddellijk.
Ben je slachtoffer geworden van een datalek? De kans is groot dat jouw gegevens op het internet belanden, zelf als je jouw eigen toestellen beschermd hebt. Wil je weten of jouw gegevens gelekt werden? Controleer het gratis op haveibeenpwned.com.
Verander het wachtwoord van het gehackte platform en van alle accounts waarvoor je hetzelfde wachtwoord gebruikt.
Hackers zijn criminelen. Doe daarom aangifte op meldpunt.belgie.be en geef zo veel mogelijk info over de cyberaanval:
Ben je het slachtoffer geweet van phishing en heb je persoonlijke bankgegevens doorgegeven? Contacteer dan meteen je bank en blokkeer je kaart via Card Stop. Lees meer over veilig internetbankieren.
Merkte je hacking of het verspreiden van virussen op van een BASE-klant op het netwerk? Meld het ons via het webformulier.
Belangrijk: BASE kan alleen actie ondernemen tegen strafbaar gedrag van BASE-klanten op het netwerk. Was het geen strafbaar gedrag van een BASE-klant? Dan geven we de informatie door aan de betrokken provider.